Hej vatten-elever

“Ett paket med vatten-sparare skickade jag till eleverna på Terra Novaskolan häromdagen. Hoppas er lärare Cecilia och ni tillsammans fått dem på plats. Och hoppas vi får tillfälle att träffas och prata vatten och uppfinningar”, säger uppfinnaren Kaj Mickos..

Uppfinnare Kaj

Innehållet är en av mina senaste uppfinningar. Och ni är de första eleverna i Sverige att pröva den: Vattenspararen gör om en vanlig vattenstråle ur kranen till en högtryckssprej med massor av små minidroppar. Sprejen syns knappt. Den både sparar vatten och gör dina händer extra rena. Hoppas ni blir nyfikna, vill pröva den, spara vatten och att ni får många egna idéer.

Här i brevet vill jag passa på att berätta om hur en uppfinnare arbetare, hur tankar kan växa och hur just den här uppfinningen kom till och hur vatten fungerar på ett sätt som många vuxna inte alls vet om. Här tekniken i uppfinningen.

Min första uppfinning kom jag på när jag själv gick i mellanstadiet. Uppfinningar av olika slag har jag hållit på med hela livet. Flera hundra har de blivit. Min första uppfinning tog bort rost på min nya kniv. Jag hade fått vass kniv att tälja med. Men kniven rostade hela tiden och blev slö. Jag funderade: Varför rostar en kniv? Jo, för knivens fodral var helt tätt. Där inne stannade fukten på knivbladet från trät. Snart rostade kniven. Problemet var att där saknads luft och ventilation som fick knivbladet att torka. Jag tog fram en sax och klippte av yttersta udden på själva knivfodralet. Bara två millimeter tog jag bort Det räckte för att få in lite luft och kniven slutade att rosta.

Det var min första uppfinning. Men jag gjort någon stor häftig grej. Jag hade inte lagt till något, utan faktiskt tagit bort något. Den lilla spetsen på knivfodralet. Att uppfinna kan också vara att ta bort något. Allt för att göra något lite bättre. Min första uppfinning tog många dagar att fundera ut. När jag kom på svaret tog det en sekund att fixa.

Jobbet som uppfinnare, innebäratt jag måste upptäcka och se hinder eller problem och vilja lösa dem. Den som inte ser några problem kommer aldrig hitta på nya lösningar. Min största förebild, som fick mig att bli uppfinnare, var en seriefigur. Ni kanske känner igen Uppfinnar-Jocke i serietidningen Kalle Anka. En sådan är jag. Har ni några förebilder som ni blir inspirerade av eller till och med uppfinnar-förebilder?

Den här uppfinningen jag skickat till er – vattensparare – är ett munstycke som sticker upp i själva kranen. Idén fick jag Kinas stora stad Shanghai där det var stor brist på vatten, när jag var där för att undervisa. Jo, jag undervisar att just hitta och utveckla idéer som kan bli uppfinningar. Professor kallas jobbet. 

Uppfinningen glömde jag sedan bort i många år. För hemma i Sverige pratade vi inte vattenbrist på den tiden. Häromåret hörde jag återigen om vattenbristen i Sverige och började jag fundera på min vattensparare igen. Men har vi verkligen vattenbrist? Vattnet kommer ju tillbaka hela tiden. I kretsloppet?

Efter 3 000 timmars arbete och över 100 olika testvarianter så blev den klar, den ni nu fått i paket. Min bästa inspiration kom till slut från en vanlig blomspruta. Min vattensparare gör om vatten till just sprej. Vilken var knepigt, men till slut så fungerade det. Vill du veta om det tekniska så står det längre ned.

Istället vill jag diskutera det absolut viktigaste: Hur vattendroppar jobbar när du tvättar dina händer. För vattnet kan jobba på olika sätt. En bra tvål är en viktig start, men hur vattnet möter handen är minst lika viktigt. Vi kan lätt tro att mycket vatten gör händerna rena. Men så är det inte alltid. Extra små mini-vattendroppar gör nämligen ett bättre jobb än stora vanliga droppar. Med minidroppar kan vi tvätta mer rena och använda mindre vatten. Det fick jag lära mig i uppfinnar-skolan. Men hur skulle jag lösa det vara frågan.

Först lite vattenkunskap: Ur en vanlig kran strömmar det över 1 000 droppar varje sekund. Genom att dela upp dropparna i jättesmå minidroppar så bildas sprej. Ut kommer istället varje sekund 4 000 minidroppar. Och det fiffiga är att många små minidroppar gör ett bättre jobb än stora vanliga vattendroppar. Och plötsligt blir händerna renare. Använder vi sprej-vatten och tvätta händerna räcker vattnet i en vanlig handtvätt till hela 25 handtvättar.

En skillnad till finns det. Minidroppar behöver lite mer tid. Om du i vanliga fall tvättar händerna på 4 sekunder (4 000 droppar) så kommer du kanske tvätta händerna i 7 sekunder eller i över 28 000 minidroppar.

Hur mycket vatten går det åt då, borde vi fråga oss?
* I en vanlig handtvätt:4 000 vanlig droppar eller 2,5 deciliter vatten.
* I en vattensparande handtvätt:28 000 minidroppar eller 0,1 deciliter vatten
För den som gillar att prata matematik så talar vi om att du sparar 96% av vattnet.

Vatten-spararen skapar förutom minidroppar ett vatten med högre fart. Det gör att sprejen spolar rent bättre än en vanlig vattenstråle. Så bäst fungerar vattenspararen om du tvätta händerna med öppen handflata så vatten rinner ned mellan fingrarna. Låt minidropparna jobba. Då blir dina händer renare en under en vanlig kran.

Förresten; Om några veckor är jag på besök i Visby.Om ni har tid att träffas skulle jag gärna då diskutera era uppfinningar, vattnets kretslopp och vad ni tänker om bristen på vatten. Hur ska vi alla tänka: ska vi spara, eller ska vi hitta på nya uppfinningar eller tänka både ock? Förresten hur ni sparar vatten idag. Och vad ni tyckte om sprejen, blev ni rena om händerna och hur lång tid tog det att tvätt händerna?

Om ni har möjlighet skulle jag tycka att det skulle vara roligt att träffa er unga vatten-intresserade barn.

Hälsningar Kaj

3 svar på ”Hej vatten-elever”

  1. Pingback: Visby vattenkoll 3 juni - Prata, pröva och spara vatten

  2. Pingback: Vattenprat i Visby - Hemberg: Nästa fråga

  3. Pingback: Första eleverna har testat - Prata, pröva och spara vatten

Lämna ett svar